onsdag 7 december 2011

ALLA SMÅ FLICKOR

Sitter och halvkollar lite på en film. En blomma i afrikas öken. Jag har läst boken för några år sedan. Den handlar om hur en liten 3 årig flicka blir könsstympad i sitt hemland. Med en rostig kniv vilket leder till en infektion och hon är nära att dö. När hon är 13 är blir hon bortgift i ett arrangerat äktenskap och bestämmer sig då för att fly. Hon flyr till USA och blir där en av vår tids största supermodeller. Men tillbaka till filmen som jag precis var tvungen att zappa bort. Hur kan man??? Hur kan man ta ett litet oskyldigt barn och göra på det viset? Varför jag bytte kanal? För det var den sötaste lilla flickan med de vackraste bruna ögonen och runda goa små ben som tultade genom öknen helt ovetande om vad som skulle hända. Och det räckte för mig. Hur kan man? Jag mår illa. Tänk hur många sådana här öden det finns. Och de flesta kommer nog inte till USA och blir supermodeller.
Det här är verkligen att beröva en kvinna på ALLT. Hennes sexualitet. Hon ska aldrig kunna njuta. Det är det man gör när man könstympar man skär bort allt som gör oss till kvinnor och syr igen. Det gör så ont i mig när jag tänker på att sånt fortfarande pågår i världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar