fredag 9 mars 2012

SÅ FORT NÅGON GÖR NÅGOT SÅ SKA DET KRITISERAS

Angående filmen nedan. Kony 2012.
Fantastiskt. Tänk vad vi människor kan åstadkomma. Det gav mig hopp för framtiden. Det fick mig att inse att det finns många människor med massor av empati därute, som faktiskt agerar när något är så uppåt väggarna fel. Och man måste börja någonstans. Att få bort Joseph Kony blev den här killens hjärtesak. Där jag först hittade den här filmen var på en blogg som jag läser varje dag. Jag gick in och läste kommentarerna under inlägget och det första jag möts av är människor som kritiserar den här filmen. Som anklagar organisationen Invisible Children för att stöja Ugandas regering (som även den till stor del använder sig av våld/våldtäkter och andra icke mänskliga metoder) Pengarna kommer inte fram till rätt ändamål hävdar nån annan. Det är inte rätt av USA att leka bror duktig och gå in med sin "Vita övermakt" i Afrika, det är inte deras huvudvärk att försöka ta fast den här galningen menar en tredje. Ja, listan kan göras längre än så.
Det länkades till en blogg som varnar för denna film.
http://visiblechildren.tumblr.com/post/18890947431/we-got-trouble
Se länken. Och ja, visst! Jag tycker att man ska vara källkritisk. Man ska granska och kolla upp saker för självklart så vill man ju att de pengar man ger ska hamna i rätt händer och gå till rätt ändamål. Självklart vill man inte stöjda krig och våld.
Men dessa anklagelser till höger och vänster om var dessa pengar egentligen hamnar enligt de här människorna får mig att undra, var är källkritiken i deras påståenden?
Nu är inlägget ovan uppdaterat och i slutet länkar personen som skriver om detta till Invisible Childrens hemsida där de bemöter kritiken de fått på ett väldigt utförligt och noggrant sätt. Där det klargörs att de inte alls stödjer Ugandas regering, deras metoder osv. Läs här. http://s3.amazonaws.com/www.invisiblechildren.com/critiques.html
Varför skriver jag om detta då? Jo för att jag själv vet hur lätt jag kan avfärda något jag tyckte verkade bra från början så fort jag hör eller läser något negativt om det. Hade jag inte tagit mig tiden att kolla upp det här så hade jag förmodligen läst artikeln jag länkar till först och sedan suttit och tyckt att Kony 2012 var skit.  Jag skriver det här för att den artikeln med stor sannolikhet kommer att spridas ganska friskt den med. Vad är det med oss människor? Får vi komplex när någon annan verkar vara alldeles för godhjärtad? Måste vi då börja leta fel och kritisera så att vi kan rättfärdiga vår egen förmåga att blunda?
Han försöker ju förändra något här i världen. Varför ska människors goda intentioner alltid kritiseras så himla mycket? Låt oss ge det en chans till motsatsen är bevisad isåfall. Update: Jag kommer att följa detta. Har redan läst fler artiklar där detta kritiserar ganska så friskt.. Tråkigt tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar