söndag 13 februari 2011

HELGEN

This blog sucks right now!
Men helgen har varit helt ok. Det blev en familjehelg.
I Lördags var jag och Johan och spanade in barnvagnar i Stockholm, sen åkte vi hem och stekte entrecote och käkade middag med Peter. Jag slocknade in vid halv tolv och sen vare upp och jobba tidigt, det gick fort och smärtfritt. Sen hem, slänga ihop en homemade pizza och så kom Johans bror+fruga på middag. Hon är höggravid och ungen ska dimpa ner vilken dag som helst, så hon satt och berättade vad jag har att vänta mig. Jag satt mest och garvade åt allt hon sa för att det lät så himla roligt när hon berättade om sina företeelser, som att hon sover med 100 kuddar bakom ryggen för att det är för tungt att resa på sig och sen har två kuddar på varje sida om sig så att hon slipper flytta kuddarna ifall hon vänder på sig i sängen och byter sida. När jag själv är där så kommer jag väl gråta och skrika och vara fööörbannnad, men det tar vi då. Sen kom även Johans mamma och Peter på kaffe.
Så det har varit en mysig helg plus att jag hade en total hormonbreakdown i Lördags förmiddag. Man behöver ju ventilera lite då och då.
Jag har blivit lite barnpryl nörd nu på sistone, och allt jag läser om som är nytt och verkar bra för bebisar det vill jag ha. Och nu har jag hittat den här, Mawok sovgunga.



Så här står det om gungan på hemsidan;

Att gunga upp och ner är effektivt när små barn ska sova. Det löser sömnrelaterade problem som t.ex. kolik, rastlös sömn och korta sömnperioder. Dessutom är det bra för barnets utveckling.


För barn med kolik är rörelse centralt. Att gunga upp och ner fungerar både lugnande och smärtlindrande för små krampande magar. Mawoks vertikala gungningar lugnar även oroliga bebisar som har svårt att komma till ro. För bebisar med korta sömnperioder kan det hjälpa att gunga igång barnet när det börjar vakna för att förlänga sömnstunden.

Gungning är bra för barnets utveckling
Genom att gunga ditt barn bidrar du till att:

1.Musklerna utvecklas snabbare genom att tyget trycker mot kroppen. Det flexibla tyget ger dessutom barnet stor rörelsefrihet

2.Andningen stimuleras av gungningen. Detta minskar risken för plötslig spädbarnsdöd

3.Syn- och hörselfunktionerna utvecklas snabbare. Barnet får fler synintryck än i en vanlig säng och de gungande rörelserna stimulerar nervsystemets utveckling

4.Vikten hos barnet ökar snabbare

5.Nervsystemet stimuleras genom gungningen och barnet blir alertare

6.Ryggen får en naturlig ställning i den mjuka liggdelen

7.Den motoriska utvecklingen påskyndas genom att barnet hittar sina händer och kan börja undersöka dem

8.Övergången från magen till livet utanför blir smidig. Mawok liknar fosterlivet eftersom den erbjuder värme, närhet och rörelse. Dessutom härmar sovgungans mjuka rörelse känslan av att bäras nära, speciellt viktigt för tidigt födda barn.

Ja, det låter ju för bra för att vara sant, men värt att testa. Den är praktisk iallafall, man kan ta med den när man reser och det är ju bra.

2 kommentarer:

  1. Kolla hur mycket vikt den pallar. Sen är mitt bästa tips att skaffa en bärsjal, typ en tricotslen. (http://www.babykoncept.se/babylonia-barsjal-elastisk-eco-tricotslen-p-68.aspx) Det hade jag och den var toppen att ha på sig när jag fick stå och gunga min lilla tjej i timmar vissa nätter pga koliken.. det sista hon ville va att ligga ner själv då!
    Ja det är iaf mitt bästa tips på nåt som är bra att ha när de är nyfödda! :)

    tack för super härlig blogg också! du är såååå vacker med din gravidmage!

    SvaraRadera
  2. Va kul att du gillar bloggen :) Och tack för komplimangen, man känner sig ju inte alltid så läcker. Vilka bra tips, ska kolla upp det.

    Kram Stina

    SvaraRadera