torsdag 12 maj 2011

TÅRAR

Jag gråter idag. Jag vet inte riktigt varför. Jag vaknade och sen bara tappade jag allt. Mitt hjärta gick sönder. Det känns som att allt går så himla snabbt, jag hinner inte med, hinner inte bearbeta. Men det är ju tur att kroppen säger ifrån, och idag vill den gråta. Jag hanterade alla kriser och sorger när jag var yngre med att gråta ut dem tills det inte fanns några tårar kvar. Men nu de senaste åren har jag intalat mig själv att vara stark och inte gråta!! Det var väl den dummaste idén någonsin men jag har liksom suttit och hållit tårar inne när de egentligen bara behövt komma ut. Det finns ju inte tid till att vara ledsen. Jag har helt plötsligt börjat skämmas för att jag gråter eller blir rörd av något. Jag kommer ihåg en dag förra året, ungefär vid den här tiden när det mesta i mitt liv var kaos och hur jag började gråta ungefär som idag. Det bara kom när jag satt på tåget påväg till jobbet och jag kunde inte stoppa det, och hela den dagen grät jag som att mitt hjärta skulle brista. Då hade jag också gått runt och bara tryckt ner mina känslor för jag ville inte visa för någon hur jag egentligen mådde och hur sårad och rädd jag var. Det är skönt att gråta för då känns allt lättare sen, det är som att man får insikt när man ger sig själv den tiden. Man hinner få perspektiv. Jag tror att jag behöver gråta oftare och rensa systemet från skit som bara ligger där och gör sig påmint ibland som man egentligen är ledsen över. Jag saknar att gråta. Jag vill inte kontrollera mina känslor. Jag ska sluta med det från och med idag. Jag tror att vi människor behöver sörja och gråta mera överlag, men nuförtiden finns ju inte tiden. För att sörja och bearbeta tar ju just det, tid. Livet går i 180 hela tiden och allt är så flyktigt. Det är nästan lite "fult" att lägga tid på att vara ledsen fast våra själar verkligen behöver det. Tänk vilket berg man bygger upp inom sig när man aldrig gråter och bearbetar. Hjärtat måste få brista för att kuna läkas ihop igen annars blir det ihåligt tillslut och vad ska man då leva av..

2 kommentarer:

  1. Älskade vän! Tårar är hjärtats sätt att blöda:)) Så GRÅT kvinna!!!!
    <3<3<3<3

    SvaraRadera
  2. Ja och det gör jag :) fast nu har jag gråtit ut det mesta så nu känner jag mig befriad. Himla skönt. Puss älskade fina fimp.

    SvaraRadera