fredag 18 december 2009

Varför jag lämnade honom

Jag tog över pompom från en kvinna som har en kennel och de kunde inte ha kvar honom pga av att hon har väldigt många tikar hemma och är man en hund och hane så går man och markerar/pissar revir överallt när det är tikar i närheten.
Pompom är en avelshund och hon ville självklart inte sluta avla på honom så därför skrev vi ett fodervärdsavtal. Ett sånt avtal innebär att jag tar över honom och han är som min egen hund men hon har rätt att para honom när hon vill. (hon har rätt till hans sperma kan man säga ;) )Allt gick väldigt snabbt där i början och jag visste väl inte riktigt vad jag gav mig in på. Min erfarenhet av fodervärd var att man knappt har någon kontakt med den man tagit över hunden ifrån. Men i detta fall var det inte så och jag kände ganska snabbt att det skulle bli svårt för mig att se honom helt som min egen hund.

Han har parats väldigt många gånger under tiden jag haft honom vilket har inneburit massa meckande och fixande för mig. Antigen har tikarna och människorna kommit hem till mig eller så har pompom åkt bort 1-2 dagar ganska regelbundet till sitt gamla hem kenneln och parats där. En gång var han även borta 2 veckor i sträck. Allt det här har tärt på mig och på honom. Ofta när han kommit tillbaka hem hit så har han mått dåligt, varit dålig i magen och inte velat äta och gått runt med svansen mellan benen. Jag tror att detta beror på att han med jämna mellanrum fått komma hem till det han är van vid som är ett hus med massa hundar och sen blivit förvirrad när han flyttats fram och tillbaka. Han har inte förstått var han hört hemma riktigt. Den längsta tiden som gick utan att jag hade kontakt med kenneln var nog en månad och under den månaden var han världens gladaste hund man märkte att han hann ställa om sig och verkligen kände sig hemma.
Jag har pratat med kenneln om det här men det har inte varit fråga om att minska på hans parningar. Och enligt vårat avtal så måste jag och han vara tillgängliga när en tik löper. Detta har också inneburit att jag inte helt kan bestämma över honom, jag kan inte ta med honom bort i 2 veckor ifall det skulle komma en parning sä jag har blivit väldigt låst. Men jag valde mest att lämna tillbaka honom för hans egen skull, eftersom jag inte tror att det är bra att man flyttar en hund fram och tillbaka. Och dom sa att dom tänkte ha kvar honom hemma nu. Och sista tiden har det även känts som att dom ångrat att dom gav bort honom genom mycket olika kommentarer. Jag tror att han kommer må bättre nu när han har en bas och inte två. Men det är ett beslut som har varit otroligt svårt och tungt att ta.
Men jag kommer inte älta det här på bloggen mer..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar